
Terminál Kořenice – Bečváry VRT
Výstavba vysokorychlostní trati ovlivní krajinu a život v ní stejně významně, jako ji kdysi ovlivnila výstavba prvních železnic. Návaznost na okolí se stane klíčovou. Namísto odmítání je třeba zapojit ji s maximální citlivostí do každodenního života. Přerušené vazby a spojení opětovně navázat, ztracené zvyklosti nahradit novými hodnotami a přínosy. Terminál přinese i nové příležitosti, přesto chce být vnímám až s nenápadnou všedností.
-
Název
Terminál Kořenice – Bečváry VRT
-
Místo
Pučery
-
Status
3. místo v architektonicko-urbanistické soutěži
-
Rok
2025
-
Tým
Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Michal Štěpař, Michal Rešetár, Tereza Mirská, Martin Málek, Lucie Lorencová, Martin Černý
spolupráce: AFRY CZ, Arkytek, Květoslav Syrový -
Investor
Správa železnic
-
Velikost
řešené území: 1 022 078 m²
HPP budovy terminálu: 565 m²
Nový terminál Kořenice – Bečváry v rámci plánované vysokorychlostní trati vznikne v těsné blízkosti obce Pučery, které jsou typické svým rostlým tvarem podél hlavní cesty. Domy se tisknou k ulici a zároveň jeden k druhému na poměrně úzkých pozemcích, návsi vévodí statky a stavení. Jde o jeden z obrazů klasické české vesnice. Pochopení DNA obce Pučery zakódované v její struktuře je výchozím předpokladem pro návrh terminálu a jeho nenásilné zapojení do života vesnice a přilehlých obcí.
Linie nových cest vychází z místního tvarosloví, navazuje na něj a zároveň jej přirozeně doplňuje. Hlavní osa procházející návsí pokračuje v podobě pěší/cyklo trasy směrem k železniční zastávce, kde je zakončena vyhlídkovou věží.
význam terminálu v nové realitě lokality
Budova terminálu je s ohledem na svou velikost v rámci řešeného území navržena jako pragmatická infrastrukturní stavba s až nenápadnou všedností. Svou poetiku tak získává v detailu díky strukturálně pojaté nosné konstrukci pomyslně odkazující svým tvaroslovím na místní skrytý klenot – Bauerovu vilu od Josefa Gočára v nedalekých Libodřicích, jedinou ryze kubistickou venkovskou stavbu.
Samotné umístění budovy terminálu reaguje na pozice nástupišť VRT a konvenční trati a na význam jednotlivých přestupních vazeb.
Retenční nádrž shromažďující vodu z železnice je pojata jako přírodě blízké opatření s cílem zadržení dešťové vody v krajině v podobě zvlněné krajiny propojených tůní s ostrůvky, kterou protínají po násypu či přes lávky hlavní pěší a cyklo trasy. Přítomnost vody bude značným atraktorem místa, který zlepší mikroklima nejen v parném létě. Novou hodnotu vnáší do prostoru navržená vyhlídka v místě křížení železničních tratí nabízející fanouškům železnice možnost sledovat průjezd lokálních i rychlovlaků, stejně jako výhledy na nedaleký Kolín a Kutnou Horu s dominantami chrámů sv. Bartoloměje a sv. Barbory.
Napojení terminálu na organizmus obce
Urbanistická struktura obce Pučery je přiměřeně doplněna novou záhumení ulicí a pěti stavebními parcelami dotvářející rozhraní sídla s krajinou. Pozemky orientované k terminálu mají potenciál rozšířit bydlení o drobné služby či živnosti.
Vyhlídka se stává signifikantním bodem pro projíždějící cestující i novým prvkem vybavenosti obce Pučery. Vyhlídka je položená na pěších a cyklo trasách spojujících okolní obce s železniční zastávkou, ale také obce mezi sebou. Zvyšuje se tak rekreační potenciál krajiny. Vyhlídková věž ideově akcentuje objekt drážního vodojemu jakožto nezbytně nutné infrastrukturní stavby pro rozvoj tehdy nově vznikajícího fenoménu parní síly v kolejové dopravě.
Parkoviště osobních automobilů s celkovou požadovanou kapacitou 600 stání v režimu P+R a 5 stání v režimu K+R je s ohledem na nejméně významnou přestupní vazbu umístěno na druhé straně násypu, díky čemu dopravně nezatěžuje obyvatele obce Pučery.