Skip to main content

Mateřská škola Fulnek

Školka je oázou imaginace. Interiér tříd zachází s prostorem jako s velkou stavebnicí, která dělí volný plán do center pro jednotlivé aktivity. Každá třída získává v detailech barevnost kvítí. Školka hrou je školka zahradou.

  • Název

    Mateřská škola Fulnek

  • Místo
    Městská památková zóna, Fulnek
  • Status
    2. místo v architektonické soutěži
  • Rok

    Soutěž 2014, realizace 2025

  • Tým

    Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Martin Málek, Zdeňka Havlová, Lukáš Makovský, Michal Štěpař, Lucie Lorencová, Michal Rešetár
    Spolupráce: Simona Ledvinková
    Krajinářská architektura: Ondřej Fous, Michaela Sinkulová
    Vizuální identita: Jakub Wdovka – Artbureau
    Fotografie: Ondřej Tylčer

  • Investor
    Město Fulnek
  • Velikost

    1 618 m²

Mateřská škola je zasazena do rozsáhlé zahrady k severní hranici řešeného území. Pyšní se výhledem a prostorem - celou svou jižní fasádou se otvírá jak zahradě, tak výhledům na zámek, majestátně usazenou dominantu města na protilehlém návrší. Stává se oázou her uprostřed rychlého světa. Přeci jen, je to poslední bezstarostná zastávka na cestě do školy, práce, zodpovědnosti.

Budova je posazena do svahu a vmístěna do stávající přírodní scenerie. Do prostoru vstupuje nenásilně, respektuje terén, ponechává zahradu přehledně před sebou se všemi tajnostmi a divokostí.

Fasáda ze spečených borovicových prken tvoří mezi stromy nenápadné mimikry - dům se ztrácí a vynořuje zpoza korun stávajících vzrostlých stromů.

Hmota domu je nízká, k dětem i okolí vstřícná.
Kompa­ktní tvar je narušen z jižní strany dvěma atrii kopírujícími svou pozicí průběh terénu – „zálivy“, jimiž vstupuje zahrada do hmoty domu a dům do zahrady.

Situováním objektu u severní hrany pozemku se budova otevírá jižní slunné zahradě a nabízí výhledy na historické centrum města.

Přízemní objekt umožňuje přímý kontakt se zahradou. Svým objemem zároveň nekonkuruje důležitým panoramatickým dominantám města.

Kompaktní tvar budovy eliminuje vysoké energetické nároky a zkracuje délku obslužných komunikací.

jižní pohled 

západní pohled 

pohled severní

pohled východní 

Dvoupatrová budova svým řešením umožňuje přímý kontakt každé třídy se zahradou. Podélný tvar budovy je funkčně dělen na prostor pro děti a servisní provoz školky, se vstupem a šatnami zaměstnanců, umístěný v severním traktu. Prostory školky jsou propojeny horizontálně chodbou a vertikálně centrální schodišťovou halou. Čtveřice tříd je řazena po dvou se společnými atrii - venkovními třídami tvořící vstupní prostory. Přes společné zádveří s vizuálním kontaktem se třídami směřují kroky dětí již do „své“ šatny.

Druhé patro vybízí ke společnému cvičení dětí ve velké a světlé místnosti, která zároveň slouží pro společenské besídky a pronájmy. Krásný výhled na historické centrum města a zámek lze umocnit otevřením dveří a vstupem na terasu s extenzivní zelenou střechou. Interiér tříd zachází s prostorem jako s prostorovou stavebnicí, která dělí volný plán do center aktivit. Tento koncept rozvíjí motiv čtverce, který se v interiéru vyskytuje v různých podobách a měřítcích: žebra stropu – rámy oken – akustický podhled - modulový nábytek z boxů – jednotlivé mobilní boxy – lego kostičky.

Školkový font byl vytvořen skrze workshop grafiků, typografů a samotných dětí, čímž byly děti aktivně zapojeny do stavby jejich nového útočiště.